Wortelpuntbehandeling

Behandeling bij een ontstoken wortelpunt.

Als er een ontsteking optreedt aan de wortelpunt van een tand of kies, nadat een wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd, is een wortelpuntbehandeling noodzakelijk. De medische term hiervoor is Apex resectie. Deze ontsteking in het bot rondom het wortelkanaal ontstaat wanneer bacteriën via een gaatje in de tand of kies het wortelkanaal binnendringen. Een botontsteking kan meestal worden waargenomen op een röntgenfoto.

Wat houdt een wortelpuntbehandeling in?
Bij een wortelpuntbehandeling wordt het tandvlees losgemaakt van de kaak. Vervolgens wordt de ontstoken wortelpunt en het omliggende ontstoken weefsel verwijderd. Daarna wordt het wortelkanaal gereinigd, gevuld en wordt het tandvlees teruggeplaatst en gehecht.

Na de wortelpuntbehandeling
Na enkele uren zal de verdoving zijn uitgewerkt. Tot die tijd is het raadzaam om geen warm of koud voedsel te consumeren. Let erop dat u niet op uw gevoelloze lip, tong of wang bijt. Pijn na de behandeling kan goed worden bestreden door pijnstillers in te nemen. We adviseren het volgende:

• Gebruik paracetamol 500 mg, verkrijgbaar bij drogisterijen of apotheken zonder recept. Begin met 2 tabletten van 500 mg en neem daarna elke 6 uur 2 tabletten gedurende 4 dagen (maximaal 8 tabletten per dag).
  • Gebruik ibuprofen 400 mg, verkrijgbaar bij drogisterijen of apotheken zonder recept. U mag maximaal 4 tabletten ibuprofen per dag gebruiken. Indien nodig kunt u ibuprofen combineren met paracetamol. De instructies voor het gebruik van paracetamol staan hierboven vermeld.
  • Gebruik de voorgeschreven medicatie zoals voorgeschreven.

Noodvulling vervangen
Indien er vóór of tijdens de behandeling een noodvulling in de tand of kies is geplaatst, is het belangrijk om deze binnen twee weken te laten vervangen. Dit is noodzakelijk omdat een noodvulling onvoldoende afdichting biedt aan de bovenkant van de tand of kies.

Voor een wortelpuntbehandeling heeft u een verwijsbrief nodig van uw tandarts of huisarts. Hebben wij deze verwijsbrief in ons bezit, dan kunt u een afspraak maken via onze receptie, tel. 0229-304 600.