CBCT-scan 3D

CBCT staat voor Conebeam Computer Tomografie.

Dit is een röntgenonderzoek. Met een CBCT-scan kan op 3-dimensionale wijze een zeer nauwkeurig beeld worden verkregen van:

• ligging van zenuwen
  • positie van in de kaak gelegen gebits- elementen of andere structuren
  • ontstekingen
  • hoeveelheid bot voor implantologie
  • oorzaak van onbegrepen pijnklacht

Een CBCT-scan wordt gemaakt om een nog beter inzicht te krijgen in de structuur van het te onderzoeken gebied, dan zicht- baar is op normale röntgenfoto’s. Bij bepaalde operaties kan met behulp van digitale beeldvorming en de 3- dimensionale CBCT-scan de operatie nauwkeuriger gepland worden. Deze beelden worden in de computer bewerkt. Vervolgens kan uw kaakchirurg voorafgaande aan de operatie een zeer nauwkeurige inschatting maken van uw kaak en bepalen welke operatie u nodig heeft.
Als uw tandarts niet in staat is om de oorzaak van uw terugkerende gebitspijn vast te stellen, dan is onze CBCT-scan de perfecte oplossing. Onze geavanceerde 3D-röntgentechnologie maakt haarscherpe beelden van uw kaak die beter inzicht bieden dan traditionele röntgenfoto’s. Deze beelden kunnen digitaal worden verstrekt aan uw tandarts.

Zo werkt een CBCT-scan
Een CBCT-scan is volledig pijnloos en duurt slechts enkele minuten. U neemt plaats voor het röntgenapparaat en houdt u vast aan de twee handgrepen om stil te blijven staan. Onze arts of assistent zorgt ervoor dat u comfortabel staat en vraagt u om uw kin in een houder te plaatsen. De CBCT-scanner maakt vervolgens een cirkelbeweging rond uw hoofd tijdens een opname van maximaal 10 seconden. (Voordat de daadwerkelijke scan wordt uitgevoerd, wordt eerst een verkennende opname gemaakt).

Kosten CBCT-scan
Wat betreft de kosten van een CBCT-scan: deze worden (gedeeltelijk) vergoed door uw zorgverzekering. Het is echter belangrijk om rekening te houden met uw eigen risico. Wij raden u dan ook aan om vooraf contact op te nemen met uw verzekeraar voor meer informatie over de vergoedingen.

Voor een CBCT-scan bij Missiehuis Kliniek heeft u een verwijsbrief nodig van uw tandarts of huisarts. Hebben wij deze verwijsbrief in ons bezit, dan kunt u een afspraak maken via onze receptie, tel. 0229-304 600.