Kaakgewrichtsproblemen

Gnathologie is het vakgebied dat zich richt op het kaakgewricht, de kauwspieren en de interactie tussen het onder- en bovengebit.

Wanneer de balans tussen belasting en belastbaarheid verstoord is, kunnen er klachten ontstaan in het kaakgewricht.
Klachten die vaak voorkomen zijn:

• Vermoeide of pijnlijke spieren rondom de kaak en voor het oor.
  • Gewrichtspijn in het gebied van het oor.
  • Geluiden zoals knappen of kraken tijdens kaakbewegingen.
  • Beperkingen in de mondopening.
  • Tanden en kiezen die overgevoelig of pijnlijk zijn.
  • Nekpijn.
  • Hoofdpijn.
  • Oorpijn.
  • Kaakontwrichting.

De klachten kunnen worden onderverdeeld in twee groepen: gewrichtsklachten en spierklachten.

Gewrichtsklachten worden meestal veroorzaakt door problemen met de discus, het kraakbeenschijfje in het gewricht. Deze problemen kunnen ontstaan door een ongeval, letsel, operatie of soms zelfs spontaan. Gewrichtspijn, kaakknappen, beperkte beweging en kaakontwrichting vallen onder deze groep.

Spierklachten worden voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Dit kan optreden door bijvoorbeeld kauwgom kauwen, tandenknarsen, tandenknijpen, nagelbijten, penbijten, lip- of wangbijten, en het aanspannen van de tong. Deze klachten worden dus voornamelijk veroorzaakt door externe factoren, waarbij stress vaak een belangrijke rol speelt. Spierklachten beperken zich niet altijd alleen tot het kaakgewricht.

Voor een afspraak voor kaakgewrichtsklachten heeft u een verwijsbrief nodig van uw tandarts of huisarts. Hebben wij deze verwijsbrief in ons bezit, dan kunt u een afspraak maken via onze receptie, tel. 0229-304 600.